Інтегровані уроки – ефективний спосіб підвищення пізнавальної діяльності учнів початкових класів
Самофат І.О., вчитель початкових класів, 1 категорії.
Діти, які пізнали радість напруженої, організованої, успішної навчальної праці, накопичують величезний апас оптимізму та творчої енергії...
С. Лисенкова
«Учитель - майстер життя»,- кажуть у народі. Основне його завдання - навчити дітей жити, бути людьми на землі. Тому ідеал сучасного навчання –це не особистість з енциклопедично розвиненою пам’яттю. Це особистість з гнучким розумом, зі швидкою реакцією на все нове, з повноцінними, розвинутими потребами дальшого пізнання та самостійної дії, з комунікативними навичками та креативним підходом до вирішення виникаючих питань. Отже швидкий розвиток науки, зростання обсягів нової інформації потребують від школи підготовки активних, самостійних людей з розвиненими творчими здібностями. Навчати ефективно – основна проблема сучасної школи. В.О.Сухомлинський висловив думку, яка, нажаль, актуальна і сьогодні: «Однією з найсерйозніших хиб нашої шкільної практики є те, що навчаючи дітей, працює переважно вчитель.» Засвоєння знань, формування умінь і навичок на уроці – це нелегкий процес, особливо для маленьких школярів. Насамперед це відчувається, коли працюєш із учнями першого класу. Адже до школи прийшли діти, в яких ще не сформовані організаційні, загальномовленнєві, загальнопізнавальні, контрольно-оцінні уміння і навички. І сформувати ці навички – головне завдання педагога. Але праця учня, який роками мовчки сидить за партою, слухає вчителя і намагається запам’ятати те, що йому говорять, - не може забезпечити ні формування повноцінної особистості, ні найвищої насолоди людини від власних успіхів і досягнень своєї діяльності. Тож розвиток творчого потенціалу особистості – це основне завдання школи. Моє глибоке переконання - урок в сучасній школі повинен носити творчий характер. Тому і сам вчитель повинен знаходитись у стані безперервного пошуку та творчого горіння, вивчати найкраще в досвіді передових вчителів, самому шукати можливі, більш ефективні підходи пояснення нового матеріалу і повторення вивченого матеріалу. Вчитель не повинен займати домінуюче становище в класі. Він не повинен давати готові формули і розв’язки. Завдання вчителя стати тією людиною, яка допоможе учневі знайти власний розв’язок, дійти власної правди. У такій ситуації надзвичайно цінними й продуктивними видаються спільні пошуки педагогічної науки й практики щодо розробки інтегрованих курсів і уроків. Традиційної методики проведення інтегрованих уроків ще немає. Але вчитель завжди усвідомлює головне дидактичне завдання уроку: чи то повторення навчального матеріалу, його закріплення, чи то набуття умінь і навичок, засвоєння нових понять, закономірностей, або ж прагне до реалізації декількох дидактичних завдань, що має місце в комбінованому уроці. Інтегровані ж уроки більш різноманітні, пов’язані з чисельними асоціаціями, наповнені різними емоціями, що надзвичайно важливо в роботі зі школярами. Інтегровані уроки в початковій школі дають можливість підводити учнів до усвідомленої і емоційно пережитої потреби міркувати і висловлювати свої думки на запропоновану тему. Діти мають можливість застосовувати при цьому арсенал своїх знань, життєвий досвід, зробити власні, нехай незначні, але дуже необхідні кожній дитині, умовиводи і пошукові відкриття. Інтеграція навчальних предметів – це не лише вимога часу, це і творчість, самобутність, мистецтво педагога . Такий урок •стимулює пізнавальну самостійність, творчу активність та ініціативу учнів; •дає можливість підводити дітей до усвідомленої і емоційно пережитої потреби міркувати і висловлювати свої думки; •дає змогу учням розкрити їх потенціальні можливості; •розкриває простір для самореалізації особистості в різних видах діяльності; •створює умови для формування позитивної мотивації навчання; •дає поштовх для інтелектуального розвитку і рефлексії; •впливає на розвиток комунікативної сфери учнів а також сприяє створенню позитивного міжособистісного мікроклімату в учнівському колективі; •вчить робити обґрунтований особистісний вибір на уроці; •дає можливість засвоїти певний соціальний досвід та реалізувати природні задатки; •створює ситуацію успіху; •сприяє підвищенню самооцінки дітей. Класичним прикладом навчального предмета, який передбачає встановлення можливих типів і видів міжпредметних зв'язків та забезпечує інтеграцію в початкових класах, є курс «Я і Україна» та «Природознавство». Зміст курсу може являти собою органічне співвідношення природничого, гуманітарного і художнього циклів, що дозволяє здійснити формування провідної ідеї курсу - взаємозв'язок природи, людини, суспільства, а значить, активізувати розумову діяльність, сприяти формуванню світогляду та естетичних почуттів дитини. Інтегрований урок, як і звичайний традиційний урок, направлений на досягнення триєдиної мети. Плануючи інтегрований урок, слід враховувати основні положення, за якими він повинен будуватися: *Використання нових досягнень науки, передової педагогічної практики; побудова уроку на основі закономірностей навчально-виховного процесу. *Інформація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил. *Забезпечення належних умов для продуктивної пізнавальної діяльності учнів з врахуванням їх інтересів здібностей і потреб. *Зв’язок з раніше засвоєними знаннями і вміннями, опора на досягнутий рівень розвитку учнів. *Мотивація і активізація розвитку всіх сфер особистості. *Логічність і емоційність всіх етапів навчально-виховної діяльності. *Ефективність використання педагогічних засобів. *Формування практично необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення і діяльності *Формування вміння вчитися, потреби постійно поповнювати об’єм знань. *Ретельна діяльність, прогнозування, проектування і планування кожного уроку. *Зв’язок з життям, особистим досвідом учнів. З урахуванням цього загальні вимоги до уроку конкретизуються в дидактичних, виховних і розвиваючих вимогах. До дидактичних (навчальних) вимог відносяться: •чітке визначення задач кожного предмета, що інтегруються на уроці; •раціоналізація інформаційного навчання уроку, оптимізація інтегрованого змісту з урахуванням соціальних і особистих потреб; •раціональне поєднання різноманітних форм і методів; •творчий підхід до формування структури уроку; •забезпечення оперативного зворотного зв’язку.
Виховні вимоги до інтегрованого уроку включають: •визначення виховних можливостей навчального матеріалу, діяльності на урок, •постановку тільки тих виховних завдань, які органічно витікають із цілей і змісту навчальної роботи; •формування життєво необхідних якостей: охайності, відповідальності, самостійності, уважності, чесності, колективізму тощо; •увага і гуманне відношення до учнів, дотримання вимог педагогічного такту, співробітництво зі школярами і зацікавленість у інших успіхах. До розвивальних вимог відносяться: •формування і розвиток в учнів позитивних мотивів навчально-пізнавальної діяльності, інтересів, творчої ініціативи і активності; •вивчення та врахування рівня розвитку і психологічних особливостей учнів, проектування «зони найближчого розвитку»; •проведення інтегрованого уроку на випереджаючому рівні, стимулювання нових якісних змін у розвитку. Таким чином, внаслідок дотримання технології проведення інтегрованих уроків забезпечується висока ефективність навчально-виховного процесу. Використання цих форм уроків має певні переваги, оскільки вони дозволяють урізноманітнювати навчальну діяльність, відійти від чітких рамок стандартного уроку з його незмінною структурою: опитування, пояснення, закріплення, домашнє завдання; сприяють підвищенню активності учнів, а отже – і ефективності уроку. Стимулюючи творчу діяльність учителя та його вихованців, нестандартні уроки створюють сприятливі умови для співпраці, що є надзвичайно важливим у роботі початкової школи. Мої вихованці з великим задоволенням сприймають подібні уроки. І хоча мої першокласники ще маленькі, та мають уже певні навички міркування, висловлення власної думки, формулювання висновків. Звісно, це ще відбувається не без участі і допомоги вчителя, але перспективи формування всебічно розвиненої та творчої особистості відкриваються вже зараз.
|