Середа, 17.04.2024, 00:43

Мій сайт

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 606
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » З досвіду роботи

Інтегровані уроки - ефективний спосіб підвищення пізнавальної діяльності учнів початкових класів
           Інтегровані уроки – ефективний спосіб підвищення   
         пізнавальної діяльності учнів початкових класів 

            Самофат І.О., вчитель початкових класів, 1 категорії.

                                         Діти, які пізнали радість напруженої, організованої,
                                         успішної навчальної праці, накопичують величезний
                                         апас оптимізму та творчої енергії...

                                                                              С. Лисенкова  


    «Учитель - майстер життя»,- кажуть у народі. Основне його завдання - навчити дітей жити, бути людьми на землі. Тому ідеал сучасного навчання –це не  особистість  з енциклопедично розвиненою пам’яттю. Це особистість з гнучким розумом, зі швидкою реакцією на все нове, з повноцінними, розвинутими потребами дальшого пізнання та самостійної дії, з комунікативними навичками та креативним підходом до вирішення виникаючих питань. 
    Отже швидкий розвиток науки, зростання обсягів нової інформації потребують від школи підготовки активних, самостійних людей з розвиненими творчими здібностями.
     Навчати ефективно – основна проблема сучасної школи. В.О.Сухомлинський висловив думку, яка, нажаль, актуальна і сьогодні: «Однією з найсерйозніших хиб нашої шкільної практики є те, що навчаючи дітей, працює переважно вчитель.»   Засвоєння знань, формування умінь і навичок на уроці – це нелегкий процес, особливо для маленьких школярів.  Насамперед це відчувається, коли працюєш із учнями першого класу. Адже до школи прийшли діти, в яких ще не сформовані  організаційні, загальномовленнєві, загальнопізнавальні,  контрольно-оцінні уміння і навички. І сформувати ці навички – головне завдання  педагога. Але праця учня, який роками мовчки сидить за партою, слухає вчителя і намагається запам’ятати те, що йому говорять, - не може забезпечити ні формування повноцінної особистості, ні найвищої  насолоди людини від  власних успіхів і досягнень своєї діяльності. Тож розвиток творчого потенціалу особистості – це основне завдання школи.    
     Моє глибоке переконання - урок в сучасній школі повинен носити творчий характер. Тому і сам вчитель повинен знаходитись у стані безперервного пошуку та творчого горіння,  вивчати найкраще в досвіді  передових вчителів, самому шукати можливі, більш ефективні підходи пояснення нового матеріалу і повторення вивченого матеріалу. Вчитель не повинен займати домінуюче становище в класі. Він не повинен давати готові формули і розв’язки. Завдання вчителя стати тією людиною, яка допоможе учневі знайти власний розв’язок,  дійти власної правди.
     У такій ситуації надзвичайно цінними й продуктивними видаються спільні пошуки педагогічної науки й практики щодо розробки інтегрованих курсів і уроків.   
    Традиційної методики проведення інтегрованих уроків ще немає. Але вчитель завжди усвідомлює головне дидактичне завдання уроку: чи то повторення навчального матеріалу, його закріплення, чи то набуття умінь і навичок, засвоєння нових понять, закономірностей, або ж прагне до реалізації декількох дидактичних завдань, що має місце в комбінованому уроці. Інтегровані  ж уроки більш різноманітні, пов’язані з чисельними асоціаціями, наповнені різними емоціями, що надзвичайно важливо в роботі зі школярами.
    Інтегровані уроки в початковій школі дають можливість підводити учнів до усвідомленої і емоційно пережитої потреби міркувати і висловлювати свої думки на запропоновану тему. Діти мають можливість застосовувати при цьому арсенал своїх знань, життєвий досвід, зробити власні, нехай незначні, але дуже необхідні кожній дитині, умовиводи і пошукові відкриття.
     Інтеграція навчальних предметів – це не лише вимога часу, це  і творчість, самобутність, мистецтво педагога . Такий  урок 
•стимулює пізнавальну самостійність, творчу активність та ініціативу учнів;  
•дає можливість підводити дітей до усвідомленої і емоційно пережитої потреби міркувати і висловлювати свої думки;
•дає змогу учням розкрити їх потенціальні можливості; 
•розкриває простір для самореалізації особистості в різних видах діяльності;
•створює умови для формування позитивної мотивації навчання;
•дає поштовх для інтелектуального розвитку і рефлексії;
•впливає на розвиток комунікативної сфери учнів а також сприяє створенню позитивного міжособистісного мікроклімату в учнівському колективі;
•вчить робити обґрунтований особистісний вибір на уроці; 
•дає можливість засвоїти певний соціальний досвід та реалізувати природні задатки; 
•створює ситуацію успіху;
•сприяє підвищенню самооцінки дітей.
   Класичним прикладом навчального предмета, який передбачає встановлення можливих типів і видів міжпредметних зв'язків та забезпечує інтеграцію в початкових класах, є курс «Я і Україна» та «Природознавство».
   Зміст курсу  може являти собою органічне співвідношення природничого, гуманітарного і художнього циклів, що дозволяє здійснити формування провідної ідеї курсу - взаємозв'язок  природи, людини, суспільства, а значить, активізувати розумову діяльність, сприяти формуванню світогляду та естетичних почуттів дитини. 
   Інтегрований урок, як і звичайний традиційний урок, направлений на досягнення триєдиної мети. Плануючи інтегрований урок, слід враховувати основні положення, за якими він повинен будуватися:
*Використання нових досягнень науки, передової педагогічної практики; побудова уроку на основі закономірностей навчально-виховного процесу.
*Інформація на уроці  в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил.
*Забезпечення належних умов для продуктивної пізнавальної діяльності учнів з врахуванням їх інтересів здібностей і потреб.
*Зв’язок з раніше засвоєними знаннями і вміннями, опора на досягнутий рівень розвитку учнів.
*Мотивація і активізація розвитку всіх сфер особистості.
*Логічність і емоційність всіх етапів навчально-виховної діяльності.
*Ефективність використання педагогічних засобів.
*Формування практично необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення і діяльності
*Формування вміння вчитися, потреби постійно поповнювати об’єм знань.
*Ретельна діяльність, прогнозування, проектування і планування кожного уроку. 
*Зв’язок з життям, особистим досвідом учнів.
  З урахуванням цього загальні вимоги до уроку конкретизуються в дидактичних, виховних і розвиваючих вимогах. 
До дидактичних (навчальних) вимог відносяться: 
•чітке визначення задач кожного предмета, що інтегруються на уроці;
•раціоналізація інформаційного навчання уроку, оптимізація інтегрованого змісту з урахуванням соціальних і особистих потреб; 
•раціональне поєднання різноманітних форм і методів; 
•творчий підхід до формування структури уроку; 
•забезпечення оперативного зворотного зв’язку.                       

Виховні вимоги до інтегрованого уроку включають:  
•визначення виховних можливостей навчального матеріалу, діяльності на урок,
•постановку тільки тих виховних завдань, які органічно витікають із цілей і змісту навчальної роботи;  
•формування життєво необхідних якостей: охайності, відповідальності, самостійності, уважності, чесності, колективізму тощо; 
•увага і гуманне відношення до учнів, дотримання вимог педагогічного такту, співробітництво зі школярами і зацікавленість у інших успіхах. 
До розвивальних вимог відносяться:  
•формування і розвиток в учнів позитивних мотивів навчально-пізнавальної діяльності, інтересів, творчої ініціативи і активності;
•вивчення та врахування рівня розвитку і психологічних особливостей учнів, проектування «зони найближчого розвитку»; 
•проведення інтегрованого уроку на випереджаючому рівні, стимулювання нових якісних змін у розвитку. 
   Таким чином, внаслідок дотримання технології проведення інтегрованих уроків забезпечується висока ефективність навчально-виховного процесу.
    Використання цих форм уроків має певні переваги, оскільки вони дозволяють урізноманітнювати навчальну діяльність, відійти від чітких рамок стандартного уроку з його незмінною структурою: опитування, пояснення, закріплення, домашнє завдання; сприяють підвищенню активності учнів, а отже – і ефективності уроку. Стимулюючи творчу діяльність учителя та його вихованців, нестандартні уроки створюють сприятливі умови для співпраці, що є надзвичайно важливим у роботі початкової школи.
     Мої вихованці з великим задоволенням сприймають подібні уроки. І хоча мої першокласники ще маленькі, та мають уже певні навички міркування, висловлення власної думки, формулювання висновків. Звісно, це ще відбувається не без участі і допомоги вчителя, але перспективи  формування  всебічно розвиненої та творчої особистості відкриваються вже зараз.
Категорія: З досвіду роботи | Додав: ГЕММА (02.04.2011) | Автор: Ірина E W
Переглядів: 7133 | Рейтинг: 4.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: