П`ятниця, 29.03.2024, 08:18

Мій сайт

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 606
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » З досвіду роботи

Інтерактивна діяльність як засіб підвищеня мотивації навчання
Інтерактивна діяльність
як засіб підвищеня мотивації    навчання
      (З досвіду роботи учителя початкових класів Самофат І.О.)

    До найважливіших результатів початкової освіти належить оволодіння молодших школярів умінням самостійно вчитися. У сучасній дидактиці воно визначається як ключова компетентність школярів, яка формується на міжпредметному змісті і передбачає посилену увагу до практичного засвоєння знань, умінь на рівні їх самостійного застосування у різних навчальних ситуаціях.
   Важливим аспектом у цьому напрямку є розвиток сенсорних здібностей учнів. Формування у дитини шестирічного віку процесів сприймання ще далеко не завершено. Тому завдання кожного вчителя початкових класів – обов’язково цілеспрямовано розвивати і вдосконалювати в учнів уміння бачити, спостерігати, слухати, відтворювати, вправно діяти обома руками. Адже без точного і всебічного сприймання зовнішніх ознак і властивостей об’єктів (колір, форма, величина, опір матеріалу, розташування в просторі тощо) мислення молодшого школяра, пізнання внутрішніх властивостей предметів вкрай обмежене. Оскільки мислитель них операцій багато, щоб їх успішно формувати, треба знати, що їх об’єднує і у чому специфіка кожної.
   В основі всіх розумових дій лежать процеси аналізу і синтезу, тобто розкладання і об’єднання. Виконуючи їх учень спостерігає, виділяє ознаки, диференціює, знаходить зв’язки тощо. Тому формування кожного загально пізнавального вміння передбачає опору на ці операції. 
  Формування у молодших школярів мислительних операцій можливе такими шляхами:
1.Робота за зразком і над зразком, коли діти певною мірою оволодівають мислительним прийомом, наслідуючи способи міркування вчителя та товаришів.
2.Цілеспрямоване формування мислительних прийомів шляхом поетапного оволодіння ними. Важливо застосовувати схеми – опори, пам’ятки , які допомагають школярам планувати свою навчальну роботу, запитувати, відповідати, аналізувати, порівнювати, виділяти головні ознаки, узагальнювати, встановлювати причиново – наслідкові зв’язки, доводити.
3.Оволодіння контролем і самоконтролем. Поки учні не засвоять складний спосіб дії, бажано використовувати різноманітні зорові опори для коментованого управління, думати, пояснювати вголос. Тут важлива переорієнтація уваги учнів з кінцевого результату на спосіб його досягнення.
4.Щоб знання перетворились на уміння, треба довести їх до рівня усвідомленості і дієвості. Як правило, це досягається шляхом розв’язання пізнавальних завдань на аналогію, диференціювання суттєвих і несуттєвих ознак, бачення нової функції предмета, його різнобічного аналізу тощо.
5.Формування позитивних мотивів навчання. Щоб сформувати зацікавлене ставлення учнів до пізнання, треба спиратися не лише на почуття обов’язку, волю, які у цьому віці є ще слабким регулятором поведінки, а й на природну допитливість, емоційність, інтелектуальні почуття дитини, її самооцінку, роль у колективі. Особливо слід подбати про досягнення кожним учнем межі своїх можливостей.
   Із початкової школи, метою якої є оволодіння всіх учнів загально навчальними вміннями мають переходити до основної школи діти, які засвоїли їх на рівні, що дозволяє далі продовжити навчання.
  Особливо важливим є створення сприятливого шкільного і родинного середовища, співпраці між дорослими і дітьми на засадах постійного піднесення гідності дітей, самостійності, виховання впевненості у своїх можливостях, уміння працювати разом, шанувати думку інших.
  Сучасні умови суспільного життя висувають нові вимоги до дітей щодо засвоєння людського досвіду. З огляду на це особливого інтересу набуває вивчення того, як діти сприймають навколишній світ і себе в ньому. Для пошуку шляхів удосконалення саморегулювання молодшим школярем своїх дій щодо поведінки та діяльності є інтерактивні форми роботи.
  Слово інтерактив означає взаємодіяти. Інтерактивний метод – це спосіб взаємодії через бесіду, діалог. Інтерактивні методи навчання передбачають фронтальну роботу учнів та роботу малими групами. Найефективніші результати можна отримати при організації роботи учнів малими групами.
     Переваги інтерактивного навчання
1. Формування навичок культури спілкування.
2. Вироблення вміння приймати спільні рішення.
3. Удосконалення вміння робити аналіз, синтез, висновки та узагальнення.
4. Формування навичок ораторського мистецтва.

За даними американських вчених учень засвоює матеріал:
   під час лекції - 5%
   під час читання - 10%
   під час роботи з відео і аудіоматеріалами - 20%
   під час демонстрації - 30%
   під час дискусії - 50%
   під час практики - 75%
   під час навчання інших чи відразу застосовуючи знання - 90%
  Таким чином, інтерактивні методи навчання є найбільш цікавими і ефективними. Під час інтерактивного навчання учень стає не об’єктом,а суб’єктом навчання, він відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку. Це формує у школярів внутрішню мотивацію до навчання та спонукає їх до саморозвитку та самоспостереження.
  У своїй роботі я намагаюсь сприяти розвитку у дітей свого класу таких особистісних якостей, як комунікабельність, співробітництво, уміння відстоювати свою точку зору, йти на компроміси; створювати умови для розвитку творчих здібностей учнів та всебічного гармонійного розвитку. У зв’язку з цим зауважу, що найефективнішими є  уроки, побудовані за традиційною методикою із застосуванням елементів інтерактивного навчання, які передбачають моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язування проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.
  Кроки впровадження інтерактивного навчання
1) Розкрити поняття "інтерактивне навчання"та ознайомити учнів з правилами роботи в групах.
2) Створити належний доброзичливий мікроклімат в колективі (налаштувати роту).
3) На уроці застосовувати не більше двох інтерактивних методів.
4) Завжди продумано, доцільно поєднувати традиційні і нетрадиційні методи навчання.

 У своїй практиці я використовую такі методи інтерактивного навчання.
Індивідуальні пошуки
  Створюється ситуація, яка потребує від учнів активного пошуку розв’язань. Вчитель дає лише загальні вказівки. Може використовувати запитальники, індивідуальні ігри, завдання, тести. Метод вимагає високої активності кожного учня, підвищує мотивацію та зацікавлення, допомагає обрати власний темп навчання.
Наприклад, можна використати завдання такого характеру.
А)   - Діти, у вас на партах лежать картки, на яких записані слова    
(пасивність, уважність, неуважність, активність, наполегливість, старанність, спостережливість).
-Які з цих слів заважають вчитися?
-А які б ви хотіли запросити на урок?                                                                                -До якої частини мови належать ці слова? Як ви їх розпізнали?

 Б)   - Знайди слова, що заховалися в рядку.

      КМІСОНЦЕРВЮВІТЕРЛЦЯМОРОЗХЯФ

В) - Розглянь уважно літери в квадраті. Які слова з трьох літер сховалися в рядках, у стовпчиках?


в і м ю п
п л и с ч
в і ф и Н
б д а р б
е є х д и
                                   
Відповідь

л і с
і и
д а р
Інтегровані вправи
Це різноманітні вправи, що дають змогу розрядити можливу напругу. Використовуються, щоб полегшити формування добрих стосунків. Такі вправи забезпечують активність, усувають монотонність, допомагають оздоровити атмосферу.
А) Математичні цікавинки.
П’ятеро хлопчиків ішли зі школи, а назустріч їм троє дівчаток. Скільки дітей ішло до школи?
Одне яйце вариться 4 хвилини. За скільки хвилин звариться 10 яєць?
Тато старший від сина на 25 років. На скільки років він буде старший від сина через 8 років?
Б) Робота з деформованим текстом.
Єдині, добро, і, краса.
Красиве, в, завжди, добро, людині.
В) Робота з прислів’ями. 
 диЛюна снакра не васломи, а бридоми миділа. 
 бреДо  лоді биро лосмі.
Командне вирішення проблем
Учні працюють у невеликих (4 – 6 дітей) командах. Надається змога обговорити проблему і знайти її найліпше вирішення. Метод дозволяє реалізувати активність учасників, полегшує спільну діяльність і слухання кожного.
   Наприклад, на уроці української мови при роботі над словниковим словом.
1 група – пояснити значення слова;
2 група – дібрати спільнокореневі слова;
3 група – дібрати синоніми до слова;
4 група – скласти словосполучення зі словом;
5 група – скласти речення зі словом.
Самооцінювання
Учні оцінюють власний прогрес. Варто використовувати анкети і запитальники. Дозволяється дискутувати, розмовляти з однокласниками, консультуватися з учителем. В учнів формується мотивація, зацікавленість, відповідальність за власну працю.
  Завдання, що виконуються на уроці, поділено на чотири основні частини, кожна з яких оцінюється від 1 до 3 балів з допомогою ключових слів ( 1б. – багато помилок, потребую допомоги;  
                          2б. – припускаюся незначних помилок, необхідна підтримка;    
                          3б. – виконую всі завдання, надаю допомогу іншим.)                            
Метод ігрової ситуації
Сприяє заохоченню учнів до захопливої діяльності на основі певної ситуації, що розігрується. У зміст ситуації закладено необхідну суму знань, умінь і навичок, якими повинні оволодіти учні. Ігрова ситуація сприяє посиленню емоційно -  психологічного стану , збуджує  внутрішні стимули до навчальної роботи, знімає напругу, стомленість. 
А) Гра « Мікрофон »
 Діти передають один одному уявний мікрофон і відповідають на поставлене запитання (відповіді не повинні повторюватись).
Б)  Вправа на розвиток уваги.
- Передивись всі фігури по рядочках, наче читаєш, і закресли їх таким чином:


  При всій важливості завдань, що поставлені перед початковою школою, не можна забувати про те, що ми маємо справу із людиною, яка переживає бурхливий процес становлення нервової системи. « Навчання не повинно зводитись до безперервного накопичення знань, до тренування пам’яті, до нікому не потрібного зазубрювання. Навчання повинно стати часткою багатого духовного життя, яка б сприяла розвитку дитини, збагаченню його розуму.»- писав В.О. Сухомлинський. Ці слова повинні стати девізом кожного вчителя , і початкової ланки насамперед.
Категорія: З досвіду роботи | Додав: ГЕММА (02.04.2011) | Автор: Ірина E W
Переглядів: 2919 | Рейтинг: 3.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: